Followers

22.5.13

First Medical Check-Up


Assalamualaikum Semua :)

Nabilah yakin semua nmpk gambar kt atas tuu kan, kihkihkih (sejak bile ayt aku sopan sgt ni?)
Memandangkan aku bakal menjejakkan kaki ke menara gading nanti (ayt wajib karangan bm,haha), menjalani medical check-up merupakan kewajipan yg perlu ditunaikan dengan segera sblm registration day. Jadi sesampai sahaja aku di Klinik Kesihatan Batu 4, Air Putih, Kemaman, Terengganu (amboi!address sekali nmpk!) aku terus ke kaunter pendaftaran. Aku bg laa medical check-up form yg dah di-print terlebih dahulu sebelum dtg sini ( setiap universiti ade form medical checkup sendiri, jd sila download & print).

So, akak tuu suruh aku ambik no. giliran & tnggu kejap. Bile nama aku dipanggil, aku sekali lg diminta ambil no. giliran yg lain & tnggu plak dkt ruangan pesakit luar. Haaa, lupa nak gitau. Mula2 aku ditemani oleh ayahanda namun aku memintanye kembali ke tempat kerja sb aku tau ayah sibuk. Then, tunggu punya tunggu memang lame. Lepas tuu nama aku dipanggil di bilik 2.

Di Bilik 2, berat dan ketinggian aku diukur oleh seorang lelaki yg berdialek Kelantan atau mungkin Besut (not sure). Seterusnya, mata aku pula diperiksa. Dah pakai kaca mata pun nak di-check lg, x phm btol, kihkihkih. Sebelum tuu, tekanan darah aku juga diperiksa. Jujurnya, wktu tuu aku sgt nervous, tk tahu laa kenape.

Selesai ujian di bilik 2, aku diarahkan pula ke Makmal untuk urine test. Waktu menunggu td, aku ade juge perhatikan ruangan makmal tuu. Hanye wanita2 yg mengandung sahaja yg berlegar di situ, so my mind sets yg org yg pergi makmal tuu hanye yg mengandung. Tupp tuppp, aku disuruh pergi ke situ. Malu ade jgk sb nanti org igt aku mengandung pdhl tkpun! Hahahaha, aku pun dah strt jd blur sb malu. Satu2 aku tnye akak2 yg bertugas kt situ. Baik pulak akak tuu jwb soklan aku, alhamdulillah~ Tnye baik2, mesti org jawab baik2 punye. Amin...

Unit Pengimejan Diagnostik merupakan destinasi seterusnya. Ni laa tempat untuk x-ray. Kertas hitam dlm gmbr kt ats tuu is my x-ray result. Excited first time pegang & tgok ! Tk jakun kan ? :p
Mase x-ray ni kan kejap jeee, dia suruh inhale kuat2 & terus dia picit satu button dan siap! Dlm 5 saat jee kot. Betul! Yg lame tuu aku rase tukar pakaian. Kan ?

Tempat last yg aku kene pergi ialah bilik doktor untuk pengisian medical check-up form. Muda lg doktor tuu tp daaa ade anak & berkelulusan luar negara (Russia), pergh! Serba serbi aku tnye. Aku mntk doktor tuu explain keputusan x-ray aku, ade jgk part bergelak ketawa dgn doktor tuu, she's sweet, alhamdulillah. Doktor ckp x-ray semua oke, urine test normal xdelah lebih sugar ke salt ke. Jantung pun alhamdulillah. Bile nk kuar tuu doktor pesan laa belajar elok2 sb die tahu aku dpt kos ape. Terima Kasih doktor ! :)

Aku keluar bilik doktor tuu dengan senyuman, alhamdulillah..... Semuanye baik. So, habislah cite aku untuk pengalaman medical check-up yg pertama dlm hidup ni..... (mujur xde cucuk2 ke hape, seram jgk sebab td aku keseorangan, kalau ade teman boleh gigit tgn dorang,lol)